Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

The Federation of Hellenic Societies of Greater New York Commemorates October 28, 1940 OXI DAY


 The Federation of Hellenic Societies of Greater New York

Commemorates October 28, 1940
OXI DAY
Sunday October 27th, 2024 at 8:00 AM
Artoklasia & Memorial Ceremony at Sts. Catherine and George
22-30 33rd St, Astoria, NY 11105
Processional Walk to Stathakion Cultural Center
22-51 29th St, Long Island City, NY 11105
PRESENTATION PROGRAM BEGINS AT 11:00 AM
OXI DAY Poems recited by Greek Youth
St. Demetrios Highschool Dance Performance
Live Entertainment Featuring Songs From Historical Period
By George Liristis on Vocals / Keyboard and Eleanna Fin on Vocals
REFRESHMENTS WILL BE SERVED - FREE ADMISSION
Presentations:
OHI DAY: The Cultural Impact on Hellas & the World
Presented By Vassilios J. Chrissochos
Artifacts Assembled and Curated by John Gerasoulis
THE GREEK OPERATIONAL GROUPS OF THE OSS
(Office of Strategic Services - Precursor to CIA)
Presentation Curated by Steve Statharos

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

The World Philosophical Forum presented works by the internationally renowned composer Panagiotis Karousos at the Spiritual Center of the Municipality of Athens


 The World Philosophical Forum presented works by the internationally renowned composer Panagiotis Karousos at the Spiritual Center of the Municipality of Athens

Friday, October 18, 2024. A concert by the internationally renowned music composer Panagiotis Karousos was presented with great success at the World Philosophical Forum.

"ANTONIS TRITSIS" Amphitheater, Spiritual Center of the Municipality of Athens.

The distinguished composer Panagiotis Karousos was congratulated by Eleni Zontirou, Municipal Councilor of the Municipality of Athens and President of the Culture, Sports and Youth Organization of the Municipality of Athens (OPANDA).

Poems set to music by music composer Panagiotis Karousos, Parthenon (Kostis Palamas), Karyatides (Ioannis Polemis), Spring Symphony (Yiannis Ritsos) performed by soprano Rhea Voudouris, and the choral "Prometheus we are friends" from the opera "Prometheus Bound" were presented. The concert opened with a song dedicated to Mimi Plessas, "A sky with stars" performed by tenor Yiannis Darrios.

Artistic program: Presentation of works by the internationally renowned music composer Panagiotis Karousos by the "Rhapsodes" Choir and lyrical soloists. Rea Voudouri (soprano), Giorgos Keramidaris (tenor), Yiannis Darreios (tenor), Foteini Papachristou (alto), Niki Zacharopoulou (alto), Maria Grigoriou (alto), Argyris Kontonikolaou (tenor). Piano: Christiana Manou. Panagiotis Karousos, music composer. The artistic program was well liked and warmly applauded by the select audience.

14th International Symposium of Classical-Practical Philosophy of the Greek Central Sector of the P.F.F. Symposium Topic: "The contribution of practical philosophy to the development of a sense of global responsibility in relation to major international problems"

Greeting: Andreas Renzoulas, Ambassador of Greece to the World Organization for Cultural Diplomacy. Ioannis Galanis, member of the Board of Directors of WPF and General Director of EN.P.AN. (Culture and Development Associations).




























Με μεγάλη επιτυχία παρουσιάστηκε συναυλία του διεθνούς φήμης μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου στο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ

 
Το Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ παρουσίασε έργα Παναγιώτη Καρούσου στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων

 Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024. Με μεγάλη επιτυχία παρουσιάστηκε συναυλία του διεθνούς φήμης μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου στο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ.

Αμφιθέατρο “ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ”, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων.
Τον διακεκριμένο συνθέτη Παναγιώτη Καρούσο συνεχάρη η Ελένη Ζωντήρου Δημοτική Σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων και Πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).
Παρουσιάστηκαν μελοποιημένα ποιήματα από τον μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσο, Παρθενών (Κωστής Παλαμάς), Καρυάτιδες (Ιωάννης Πολέμης), Εαρινή Συμφωνία (Γιάννης Ρίτσος) ερμηνευμένο από την σοπράνο Ρέα Βουδούρη, και το χορωδιακό «Προμηθέα είμαστε φίλοι» από την όπερα Προμηθέας Δεσμώτης. Η συναυλία άνοιξε με ένα τραγούδι αφιερωμένο στον Μίμη Πλέσσα, "Ένας ουρανός μ’αστέρια" ερμηνευμένο από τον τενόρο Γιάννη Δάρρειο.
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα: Παρουσίαση έργων του διεθνούς φήμης μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου από την Χορωδία «Ραψωδοί» και σολίστ λυρικού τραγουδιού. Ρέα Βουδούρη (σοπράνο), Γιώργος Κεραμιδάρης (τενόρος), Γιάννης Δάρρειος (τενόρος), Φωτεινή Παπαχρήστου (άλτο), Νίκη Ζαχαροπούλου (άλτο), Μαρία Γρηγορίου (άλτο), Αργύρης Κοντονικολάου (τενόρος). Πιάνο: Χριστιάνα Μάνου. Παναγιώτης Καρούσος, μουσικοσυνθέτης. Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα άρεσε πολύ και καταχειροκροτήθηκε θερμά από το εκλεκτό κοινό.
14ο Διεθνές Συμπόσιο Κλασικής-Πρακτικής Φιλοσοφίας του Ελληνικού Κεντρικού Τομέα του Π.Φ.Φ. Θέμα Συμποσίου: «Η συμβολή της πρακτικής φιλοσοφίας στην ανάπτυξη αισθήματος παγκόσμιας ευθύνης σε σχέση με τα μείζονα διεθνή προβλήματα»
Χαιρετισμός: Ανδρέας Ρεντζούλας, Πρέσβης της Ελλάδας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Πολιτιστικής Διπλωματίας. Ιωάννης Γαλάνης, μέλος Δ.Σ του 
WPF
 και Γ. Διευθυντής των ΕΝ.Π.ΑΝ. (Ενώσεις Πολιτισμού και Ανάπτυξης).





















Haḍḍa (Παστό: هډه) ελληνοβουδιστικός αρχαιολογικός χώρος


 Haḍḍa (Παστό: هډه) είναι ένας ελληνοβουδιστικός αρχαιολογικός χώρος που βρίσκεται δέκα χιλιόμετρα νότια της πόλης Τζαλαλαμπάντ, στην επαρχία Νανγκαρχάρ στο ανατολικό Αφγανιστάν.

Περίπου 23.000 ελληνοβουδιστικά γλυπτά, από πηλό και γύψο, ανασκάφηκαν στη Χάδα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 και του 1970. Τα ευρήματα συνδυάζουν στοιχεία του Βουδισμού και του Ελληνισμού σε ένα σχεδόν τέλειο ελληνιστικό στυλ.
Αν και το στυλ των αντικειμένων είναι χαρακτηριστικό της ύστερης ελληνιστικής περιόδου του 2ου ή 1ου αιώνα π.Χ., τα γλυπτά της Χάδα χρονολογούνται συνήθως (αν και με κάποια αβεβαιότητα) στον 1ο αιώνα μ.Χ. ή αργότερα (δηλαδή, έναν ή δύο αιώνες μετά). Αυτή η διαφορά μπορεί να εξηγηθεί από τη διατήρηση των ύστερων ελληνιστικών στυλ για λίγους αιώνες σε αυτή την περιοχή του κόσμου. Ωστόσο, είναι πιθανό τα αντικείμενα να παράχθηκαν πραγματικά κατά την ύστερη ελληνιστική περίοδο.
Δεδομένης της αρχαιότητας αυτών των γλυπτών και της τεχνικής τελειότητας που δείχνει καλλιτέχνες πλήρως εξοικειωμένους με όλες τις πτυχές της ελληνικής γλυπτικής, έχει προταθεί ότι ελληνικές κοινότητες συμμετείχαν άμεσα σε αυτές τις δημιουργίες και ότι «η περιοχή μπορεί να είναι το λίκνο της πρώιμης βουδιστικής γλυπτικής σε ινδοελληνικό στυλ».
Το στυλ πολλών έργων στη Χάδα είναι έντονα ελληνιστικό και μπορεί να συγκριθεί με γλυπτά που βρέθηκαν στον Ναό του Απόλλωνα στις Βάσσες, στην Ελλάδα.
Το τοπωνύμιο Χάδα έχει τις ρίζες του στο σανσκριτικό haḍḍa, αρσ. ουσ., «ένα οστό», ή σε ένα μη καταγεγραμμένο *haḍḍaka, επίθ., «(τόπος) των οστών». Το πρώτο - αν δεν είναι μια απολιθωμένη μορφή - θα είχε δώσει τη μορφή Haḍḍ στις επόμενες λαϊκές γλώσσες της βόρειας Ινδίας (και στις παλαιές ινδικές δάνειες λέξεις στα σύγχρονα παστούν). Το δεύτερο θα είχε δώσει φυσικά τη μορφή Haḍḍa και θα αντανακλούσε την πεποίθηση ότι η Χάδα φιλοξενούσε ένα λείψανο οστών του Βούδα. Ο όρος haḍḍa βρίσκεται ως δάνειο στο παστούν haḍḍ, ουσ., με την ίδια έννοια, και μπορεί να αντανακλά τη γλωσσική επιρροή του αρχικού προ-ισλαμικού πληθυσμού της περιοχής.
Όταν οι γλύπτες της Χάδα στο Αφγανιστάν ήθελαν να απεικονίσουν τον Βαζραπάνι, τον προστάτη του Βούδα, επέλεξαν μια συγκρητική εικόνα του Μεγάλου Αλεξάνδρου υπό τα χαρακτηριστικά του Ηρακλή. Έτσι, η επίδραση που προκάλεσε η κατάκτηση της Ινδίας από τον Μέγα Αλέξανδρο στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. συνεχίστηκε μέσα στους αιώνες, αφήνοντας αναμνήσεις του παρελθόντος στο πνεύμα και τη συμπεριφορά των διαφόρων πληθυσμών της περιοχής, τόσο Ελλήνων όσο και Ασιατών.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
Haḍḍa (Pashto: هډه) is a Greco-Buddhist archeological site located ten kilometers south of the city of Jalalabad, in the Nangarhar Province of eastern Afghanistan.
Some 23,000 Greco-Buddhist sculptures, both clay and plaster, were excavated in Hadda during the 1930s and the 1970s. The findings combine elements of Buddhism and Hellenism in an almost perfect Hellenistic style.
Although the style of the artifacts is typical of the late Hellenistic 2nd or 1st century BCE, the Hadda sculptures are usually dated (although with some uncertainty), to the 1st century CE or later (i.e. one or two centuries afterward). This discrepancy might be explained by a preservation of late Hellenistic styles for a few centuries in this part of the world. However it is possible that the artifacts actually were produced in the late Hellenistic period.
Given the antiquity of these sculptures and a technical refinement indicative of artists fully conversant with all the aspects of Greek sculpture, it has been suggested that Greek communities were directly involved in these realizations, and that "the area might be the cradle of incipient Buddhist sculpture in Indo-Greek style".[2]
The style of many of the works at Hadda is highly Hellenistic, and can be compared to sculptures found at the Temple of Apollo in Bassae, Greece.
The toponym Hadda has its origins in Sanskrit haḍḍa n. m., "a bone", or, an unrecorded *haḍḍaka, adj., "(place) of bones". The former - if not a fossilized form - would have given rise to a Haḍḍ in the subsequent vernaculars of northern India (and in the Old Indic loans in modern Pashto). The latter would have given rise to the form Haḍḍa naturally and would well reflect the belief that Hadda housed a bone-relic of Buddha. The term haḍḍa is found as a loan in Pashto haḍḍ, n., id. and may reflect the linguistic influence of the original pre-Islamic population of the area.
When sculptors of Hadda in Afghanistan wanted to represent Vajrapani, the protector of the Buddha, they opted for a syncretic picture of Alexander the Great under the features of Hercules.Thus the impact caused by the conquest of Alexander the Great in India at the end of the 4th century BCE continued throughout the centuries, leaving reminiscences of the past in the spirit and the behaviour of the various populations of the region, both Greek and Asian.
References and Further Readings
Bhatti, Muhammad Ilyas, (2000) Taxila: An Ancient Metropolis of Gandhara, Agency Publications, ISBN 969-857-001-2
Columbia Encyclopedia, Sixth Edition, available at: http://www.bartleby.com/65/as/Asoka.html
Dammika, Ven. S., (1993) The Edicts of King Ashoka: an English Translation, Buddhist Publication Society, available at: http://www.cs.colostate.edu/~malaiya/ashoka.html
Huntington, S.L., (1985) The Art of Ancient India: Buddhist, Hindu, Jain, Weatherhill, ISBN 0-8348-0183-3
Huntington, S.L., (1990) Early Buddhist Art and the Theory of Aniconism, Art Journal, Vol 49, Winter, available at: http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-ADM/huntin.htm
Keay, John, (2000) India, a History, Harper Perennial, ISBN0-00-638784-5
Marx, Irma, (1997-2000) Gandhara School, Silk Road Foundation, available at: http://www.silk-road.com/artl/gandhara.shtml
Rowland, Benjamin, Jr., (1942) Gandhara and Late Antique Art: The Buddha Image, American Journal of Archaeology, Vol 46, No. 2, pp 223-236
Soper, Alexander C., (1951) The Roman Style in Gandhara, American Journal of Archaeology, Vol. 55, No. 4., October, pp. 301-319
Tucker, Jonathan, (2003) The Silk Road: Art and History, Philip Wilson Publishers, ISBN 0-85667-546-6
Wenzel, M, (2000) Echoes of Alexander the Great: Silk Route Portraits from Gandhara: (A Private Collection), Art Media Resources, ISBN 1588860140
Some online resources:
Kenyon College, Asian Studies: excellent online resource links to Silk Road, Asian art and history; available at: http://www2.kenyon.edu/.../Fac/Adler/Asia490/LINKS490.htm
The Huntington Archive of Buddhist and Related Art: available at: http://kaladarshan.arts.ohio-state.edu/
The Silk Road Foundation: available at: http://www.silkroadfoundation.org/toc/index.html
Wikipedia:






Lauren Bacall one of Hollywood’s most iconic actresses

  Lauren Bacall, born Betty Joan Perske on September 16, 1924, in New York City, rose to fame in the 1940s and quickly became one of Hollywo...